Już od 10 listopada 2016 egzaminatorzy WORD będą inaczej oceniać podczas egzaminów na prawo jazdy. Co zmieni się w zasadach egzaminowania?
Zmianę wprowadza „rozporządzenie w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach”
Dziś egzaminator np w przypadku przekroczenia prędkości o więcej jak 20 km/h musi przerwać egzamin. Po wprowadzeniu zmian nie będzie miał wcale takiego obowiązku.
Oto najważniejsze zmiany w rozporządzeniu.
Jest | Będzie |
Popełnienie błędu wyszczególnionego w tabeli 1 załącznika 2 do rozporządzenia skutkujeprzerwaniem egzaminu | Popełnienie błędu wyszczególnionego w tabeli 1 załącznika 2 do rozporządzenia do może skutkować przerwaniem egzaminu |
Trzy lata doświadczenia dla egzaminatora nadzorującego | Dwa lata doświadczenia dla egzaminatora nadzorującego |
Niezbędny zestaw kategorii dla egzaminatora nadzorującego A, B, C | Niezbędny zestaw kategorii dla egzaminatora nadzorującego A, B, C lub A, B, D |
|
Dopuszczenie wyłączenia wyłączenie urządzenia rejestrującego przez egzaminatora po zakończeniu egzaminu i omówienia – w celu wyjęcia nośnika danych |
Wymagany podgląd rejestrowanego obrazu | Możliwość stosowania urządzeń rejestrujących, sygnalizujących jedynie aktywność funkcji nagrywania |
|
Osoba egzaminowana nie wnosi kolejnej opłaty za egzamin za egzamin jeśli nie mógł być on przeprowadzony z przyczyn od nich niezależnych, np. awaria systemu teleinformatycznego, warunki atmosferyczne uniemożliwiające przeprowadzenie egzaminu państwowego, awaria urządzenia rejestrującego |
Załącznik nr 2 tabela nr 1:Zachowania osoby egzaminowanej zagrażające bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego skutkujące przerwaniem egzaminu państwowego | Załącznik nr 2 tabela nr 1: Zachowania osoby egzaminowanej zagrażające bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowegomogące skutkować przerwaniem egzaminu państwowego |
Załącznik nr 2 tabela nr 4 pozycja 2. pkt 2.2) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym | Załącznik nr 2 tabela nr 4 pozycja 2. pkt 2.2) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym, jeżeli światła nie włączają się automatycznie |
Załącznik nr 2 tabela nr 4 pozycja nr 5:Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć. Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga/uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go – nie dotyczy egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A. | Załącznik nr 2 tabela nr 4 pozycja nr 5:Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć. Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga/uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go – nie dotyczy egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii A1, A2 i A. |
Załącznik nr 2 tabela nr 4 poz. 9 w pkt 11) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu, c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; |
Załącznik nr 2 tabela nr 4 poz. 9 w pkt 11) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu, c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; d) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym – jeżeli światła nie włączają się automatycznie |
Sprzęganie przyczepy z pojazdem:osoba, mająca niedowład kończyn dolnych lub górnych, ma na wykonanie tego zadania ma 15 minut. | Sprzęganie przyczepy z pojazdem:osoba, mająca niedowład kończyn dolnych lub górnych, ma na wykonanie tego zadania ma nie więcej niż 30 minut |
|
WORD po upływie roku od dnia ostatniego nieudanego podejścia do egzaminu państwowego musi zwolnić PKK kursanta. |
Co to oznacza?
- Teraz egzaminator nie musi przerwać egzaminu, jeśli popełniony zostanie jeden z błędów określonych w tabeli nr 1 załącznika nr 2 do rozporządzenia. Tabela ta określała zachowania osoby egzaminowanej zagrażające bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego skutkujące przerwaniem egzaminu państwowego. Po zmianach egzaminator nie będzie miał obowiązku przerwania egzaminu na prawo jazdy w przypadku popełnienia któregoś z wymienionych w tabeli błędów-np najechanie na linię podwójną ciągłą. Będzie mógł, ale nie będzie musiał przerwać egzaminu. Zmianę wprowadza w § 16 ust. 1 rozporządzenia, a także sama wspomniana wcześniej tabela, gdzie w tytule tabeli nr 1 wyraz „skutkujące” zastąpiono wyrazami „mogące skutkować” przerwaniem egzaminu państwowego.
- Niezależnie od zmiany artykułu o której mowa wyżej i tak uzyskasz wynik negatywny egzaminu w przypadku popełnienia któregoś z tych błędów. Mówi o tym § 28. 1., który nie został zmieniony: „Osoba egzaminowana uzyskuje: negatywny wynik części praktycznej egzaminu państwowego, jeżeli: a) dwukrotnie nieprawidłowo wykonała to samo zadanie egzaminacyjne, b)zachodzą okoliczności, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 1 i 3.
- Zmiana istotna dla OSK, który szykuje się do uzbrojenia swojego pojazdu w urządzenie rejestrujące, celem wykorzystywania go podczas egzaminów państwowych: urządzenie rejestrujące nie musi już pokazywać na żywo podglądu rejestrowanego obrazu – wystarczy sygnalizowanie aktywności nagrywania.
- Osoby mające niedowład kończyn dolnych lub górnych, mają teraz nie więcej niż 30 minut na wykonanie sprzęgania przyczepy z pojazdem
Przy okazji: lada chwila w testach na prawo jazdy pojawią się nowe pytania. Ministerstwo zapowiedziało zmianę puli egzaminacyjnej (poprzez dodanie 441 nowych pytań). Nowe pytania w testach miały pojawić się już we wrześniu 2016.